نشست خبری پروژه بزرگ «سی» شب گذشته در هتل «اسپیناس پالاس تهران» برگزار شد. در این برنامه همایون شجریان و سهراب پورناظری به عنوان تهیه‌کنندگان این پروژه و همچنین خواننده و آهنگساز آن، سحر دولتشاهی، امیر جدیدی و مهدی پاکدل به عنوان بازیگران پروژه، نماینده شرکت «سامسونگ» حامی مالی پروژه و همچنین نماینده سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

پروژه «سی» تلفیق موسیقی و نمایش، ویدئو مپینگ و تکنولوژی‌های مدرن خواهد بود که قرار است از 15 مرداد در کاخ ملت کاخ سعدآباد روی صحنه برود. برنامه‌ای که بیش از یک سال است که پیش‌تولید آن آغاز شده و اتفاق مهمی در حوزه نمایش و موسیقی و تلفیق این دو هنر خواهد بود. گزارش این نشست خبری را در ادامه می‌خوانید.

دکتر «امیرحسین ماحوزی» دراماتورز پروژه «سی» گفت: «بیش از یک سال قبل در جمع دوستانه‌ای که با سهراب عزیز و دیگر دوستان داشتیم، درباره‌ی شاهنامه صحبت می‌کردیم و بحث درباره این بود که چقدر در شرایط کنونی پرداختن به شاهنامه ضروری است. فکر کردیم باید بیشتر به شاهنامه در عرصه‌های گوناگون هنری پرداخته شود و به این نتیجه رسیدیم که کاری جدی در این زمینه انجام دهیم و از همان زمان شکل‌گیری این پروژه آغاز شد. بحث ما این بود که ضرورت نگاه مجدد به شاهنامه چیست؟ آیا هم‌اکنون هم با پرداختن به شاهنامه می‌توانیم در شرایط آشوب منطقه فرهنگ ایران زمین را بازسازی کنیم؟ به نظر می‌رسد در طوفان‌های این سرزمین که در طول تاریخ کم نبوده، هر شاعری که بازسازی انسان را مدنظر قرار داده باز روی شاهنامه فردوسی تکیه کرده است. برخلاف آنچه تصور می‌شود، شاهنامه کتاب جنگ نیست و در آن فرهنگ این سرزمین به گونه‌ای بازتعریف شده و کسانی که با شاهنامه آشنا می‌شوند، متوجه می‌شوند که همه چیز در آن بر مهر استوار است.»