سی “ کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری، بر اساس سه داستان معروف “زال و رودابه”با موضوعیت عشق، “رستم و اسفندیار” با محوریت آزادی و “رستم و سهراب” با محوریت تقابل عشق و میهن، از مجموعه داستان‌های شاهنامه از امشب در مجموعه‌ی فرهنگی- هنری کاخ سعدآباد روی صحنه رفت. موسیقی این اثر برگرفته از موسیقی نواحی، سنتی و معاصر ایران است و در بخش‌هاییموسیقی کلاسیک غربی را نیز خواهیم شنید.

پروژه‌ی کنسرت- نمایش «سی» با صدای ناب همایون شجریان و آهنگسازیسهراب پور ناظری، به همراه بازی سحر دولتشاهی، بهرام رادان، مهدی پاکدل،بانیپال شومون، حسین صوفیان و صابر ابر

پیش از این همایون شجریان در نشست خبری این پروژه گفت: «نقطه مرکزی این اثر شاهنامه است و ما می‌خواهیم با برداشت امروزی از شاهنامه فردوسی، مخاطبانی از نسل‌های مختلف داشته باشیم تا با این گنجینه ارزشمند آشنا شوند.»
شجریان تصریح کرد: «در این پروژه که تلفیقی از موسیقی و اجرای نمایش است، بازیگران در نقش‌های زال، رستم، اسفندیار، سهراب و رودابه ظاهر می‌شوند.»

این کنسرت- نمایش تلاشی است جهت بازسازی هویت ملی که با تکیه بر موضوع فرهنگ، هنر و اندیشه ایرانی با حضور تعدادی از چهره‌های مطرح موسیقی، نمایش و همچنین انیمیشن روی صحنه می‌رود تا پلی ارتباطی میان نسلِ امروز وشاهنامه‌ی فردوسی باشد.

همایون در ادامه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای همکاری و همراهی که با این پروژه داشتند تشکر کرد و خاطر نشان کرد، سعدآباد بهدلیل داشتن فضای باز مناسب، برای اجرای این پروژه انتخاب شد و سازمان میراثفرهنگی در این مورد هم همکاری خوبی با ما داشت.

امیرحسین ماحوزی به عنوان دراماتورژ (نمایش پرداز) این پروژه چند رسانه‌ای در سخنانی گفت: در جمع دوستانه‌ای که با سهراب پورناظری داشتیم به این موضوع پرداختیم که به شاهنامه کم‌توجهی شده است و اینجا بود که پروژه ما کلید خورد. ضرورت نگاه مجدد به شاهنامه در زمان بحرانی یکی از سوالاتی بود که به آن پرداختیم.

او با بیان اینکه فردوسی با پاسبانی از اساطیر ایرانی توانست فرهنگی را ایجاد کند که این فرهنگ تا به امروز در میان ایرانیان وجود دارد، ادامه داد: ما در یکی از حساس‌ترین دوران‌های ایران هستیم و آیا می‌توانیم با شرایط آشوب منطقه فرهنگایران زمین را بازسازی کنیم؟ در این آشوب کماکان اسطوره‌ها هستند که می‌توانند ما را نگه دارند.

پروژه سی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد کلید خورد، و به گفته تهیهکنندگان پروژه، با توجه به اهداف حمایتی سازندگان اثر از جوانان و نسل امروز، قیمت بلیت، پایین‌تر از حد متوسط بلیت کنسرت‌ها در نظر گرفته شده است.

منبع: رسانه هدهد